fredag 16 december 2011

Fors Brunn's önskar alla vänner - Gott nytt och lyckligt år 2012!


Jag vill önska alla en trevlig jul och framförallt
ett gott och lyckligt år 2012.
Julstämning utan tomtar
 och glitter
Häromdagen gick jag runt här hemma och funderade på om jag skulle ställa fram lite julsaker. Jag har en hel kartong med diverse tomtar, änglar, julstjärnor och olika slingor med belysning. 
När jag var nygift och dottern var liten såg vi fram emot att ta fram den där lådan när julen närmade sej. Vi hade också ett jättestort hus som  slukade både en stor gran och en obegränsad mängd julsaker.
Idag är det helt annorlunda med vuxna barn både för egen del och i släkten och ett mindre hus som ska rymma allt det man samlat på sej under åren.
Lusten till julpyntning har avtagit med tiden och i år - när jag gick runt och tittade på var jag skulle kunna ställa en fönsterbelysning eller en liten tomte tog jag beslutet - från och med nu kommer inte lådan fram mer.

Hundarna är bekväma så här års. Andie ser ut som
om hon väntade på våren. Notera det lilla
skottet som kommit upp ur mossan vid hyacinten.
En av anledningarna att det inte blir några julgarnering i år är att jag gillar mina saker. Inte för att dom är exklusiva eller dyra utan för att jag fått dom eller köpt dom vid tillfällen som också skapar trevliga minnen.
Krukan på bordet t ex, med den blåvita klassiska designen för syltkrukor, köpte jag av ett mycket gammalt par som jag gjorde reportage om och sedan hjälpte.
Kråkan
Skulpturen framför krukan är, Kråkan, av konstnären Sonja Pettersson, Heby. Sonja ägde flera mopsar och hade vänligheten att sponsra klubben med priser på den stora mopsspecialen varje år.
Gravid kvinna
istället för tomte.

Hon sålde också till överkomliga priser av sina vackra alster till oss medlemmar och jag kommer till och med ihåg vilka hundar jag ställde ut när jag köpte skulpturen.
Om du vill läsa mer om Sonja och hennes fantastiska djurskulpturer, gå in på länken, http://www.konstiheby.se/.
En annan skojig skulptur är gjord av dotterns bästa kompis - numera lokala konstnären Lotta Enquist. Jag fick den av familjen när jag fyllde 60.
Jag tycker den är väldigt vacker.
Lotta har även gjort den vackra svarta skålen och keramikfatet med tomaterna, på bordet med den knallröda amaryllisen, som är det enda juliga inslaget i mitt hus just nu. Jag köpte den på rea i matbutiken för några veckor sen och i dagarna har den tredje klockan på stängeln slagit ut och visar sej lagom till jul i all sin prakt.

Det är svårt att få någon riktig julstämning i det väder som just nu - den 16 december - råder i nästan hela landet.

Kaki njuter av den sista riktiga soldagen tidigare
i år. Det gäller att ta vara på dom sista strålarna.
Bulldoggen i sten är en utmärkt huvudkudde.
Märkligt att det veckan före jul, är mildväder och "höstrusk".
Förra året var det mycket snö så här års och plogbilarna i full gång.
Själv tycker jag att det är underbart att slippa skotta snö och igår tog jag fram den nyss inställda cykeln och körde en tur med Kaki på den helt is- och snöfria cykelbanan in till Örebro.
Tänk om naturen kunde göra en kullerbytta och det blev vår direkt efter nyår? Tills dess: Ha en fin julhelg!                                       //ACK

                                                                   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar